“Мобільні коханці” Бенксі, Брістоль. Artnet News
Виставку анонімного вуличного художника Бенксі у Глазго відвідали 180 тисяч людей. Вона проходила в Галереї сучасного мистецтва з 15 червня до 28 серпня. Про це повідомило BBC.
СUT & Run була першою офіційною виставкою Бенксі за останні 14 років. У вихідні дні її можна було відвідувати і вночі. Як заявив Гарет Джеймс, менеджер галереї сучасного мистецтва Глазго, нічні години роботи надали музею набагато більшого охоплення, ніж зазвичай.
Відвідувачам СUT & RUN заборонили знімати та фотографувати експонати. За словами Гарета Джеймса, працівники музею очікували несприйняття цього обмеження, але люди поставилися до нього з розумінням. На заміну звичним телефонам у музеї запропонували всім охочим безплатно зробити фото на Polaroid.
На виставці були представлені оригінальні ескізи та трафарети, на які повторно нанесли фарби, аби надати їм “другого дихання”. Це дозволило відвідувачам зазирнути за лаштунки процесу створення малюнків Бенксі.
На виставці показали унікальні роботи художника. Наприклад, картину “Мобільні коханці”, написану в Бристолі у 2014 році. На ній зображена пара, що обіймається і дивиться на свій екран через плече одне одного.
В Глазго показали детальну модель, що пояснює, як саме Бенксі подрібнив свою картину “Дівчинка з повітряною кулькою” під час аукціону Sotheby’s у Лондоні в 2018 році. Роботу щойно продали за 1 мільйон фунтів стерлінгів, коли всередині рами спрацювала сигналізація. Раптом картина впала в прихований шредер, який знищив половину витвору. Бенксі оголосив це новою роботою під назвою “Любов у смітнику”, і через три роки перший покупець продав її більш як у 20 разів дорожче, ніж заплатив за неї.
Подрібнена через шредер картина Бенксі “Дівчинка з повітряною кулькою”. Pictoclub
Серед інших експонатів виставки — бронежилет із зображенням британського прапора, який британський репер Стормзі одягав, коли виступав на фестивалі Гластонбері у 2019 році. А також роботи, які раніше можна було побачити лише у Вифлеємі на Західному березі річки Йордан: зокрема, бій подушками між ізраїльським солдатом і палестинцем.
Британський репер Стормзі на своєму концерті в бронежилеті, розмальованому Бенксі. CNN
Повернення у публічний простір не було легким рішенням для Бенксі, який не давав інтерв’ю з 2003 року. Остання персональна виставка художника “Бенксі проти Бристольського музею” відбулася у 2009 році. Її концепція оберталася навколо згорілого фургону з морозивом у головному холі, що видавав моторошні звуки, коли гігантське морозиво тануло на даху автомобіля.
Митець зізнався: “Я ховав ці трафарети роками, пам’ятаючи, що їх можуть використати як докази в кримінальному звинуваченні. Але, здається, цей момент — у минулому. І тепер я виставляю їх у галереї як витвори мистецтва. Я не впевнений, що є більшим злочином”.
Бенксі — загадкова постать у сучасному мистецтві. Хто ховається за цим іменем, достеменно не відомо.
Попри те, що багато його робіт створені в громадських місцях, зазвичай художник розкриває своє авторство постфактум: уже тоді, коли вони з’являються в його соціальних мережах.
Уперше Бенксі помітили на початку 1990-х років за розмальовуванням потягів і стін у його рідному Брістолі. Переважно художник створює стріт-арт та графіті — а ці різновиди мистецтва часто розцінюють як кримінальний злочин. Вважається, що митець приховує свою особистість, аби уникнути проблем із законом.
Окрім стріт-арту, Бенксі створює малюнки, картини та інсталяції. Чоловік навіть заснував власний тематичний парк під назвою Dismaland — з іронічною алюзією на мультяшний Disneyland. Це був тимчасовий артпроєкт в Сомерсеті, у межах якого співпрацювало понад 50 художників, серед яких Демієн Херст, Дженні Хольцер і Джиммі Коуті. На відміну від світу анімації Діснея, у розважальному парку Бенксі панував похмурий та гротескний антураж.
Бенксі відомий зверненнями до гостросоціальної тематики та політичними меседжами у своїх роботах. У грудні 2019 року він порушив проблему безпритульних, створивши мурал із зображенням двох оленів, які тягнуть сани з безхатьком. А у 2018 році в Порт-Толботі натякнув на масштаби забруднення довкілля: зобразив хлопчика, який ловить те, що здається сніжинками, але насправді є попелом від пожежі.
Графіті Бенксі. Instagram/Banksy
Для оперативнішого відтворення своїх робіт на стінах Бенксі використовує трафарети. Таким чином він повторив знамениті “Поцілунки з міддю”, що вперше з’явилися на стіні пабу “Принц Альберт” у Брайтоні в 2004 році.
Вартість малюнків британського художника може сягати захмарних сум. Наприклад, у 2008 році його роботу “Зметіть це під килим” продали на аукціоні за 1,4 мільйона фунтів стерлінгів (69 мільйонів гривень). Того ж року пересувний будинок, на якому була робота Бенксі, оцінили в 500 000 фунтів стерлінгів.
Графіті Бенксі “Зметіть це під килим”. Stuff.co.nz
Доля робіт, які Бенксі залишає на будівлях, непередбачувана. Оскільки вуличне мистецтво часто вважають вандалізмом, деякі з творінь Бенксі знищували, щойно вони з’являлися. Іноді графіті-художники перекривали їх власними малюнками.
У 2021 році в Саффолку Бенксі намалював на стіні приватного будинку величезну чайку. Через витівку художника власники будинку, Гаррі та Гоккін Кутти, постали перед труднощами. Прицільна увага вандалів поставила подружжя перед дилемою: забезпечувати охорону для витвору мистецтва (а це коштує приблизно 50 000 доларів на рік) або ж зовсім видалити мурал (таке рішення обійшлося б їм у 250 000 доларів). Кутти сподіваються продати масивну роботу, щоб компенсувати витрати у 250 000 доларів.
Графіті Бенксі на житловому будинку в Саффолку. УП
Раніше Бенксі вже проводив виставку в Глазго. Він був відносно невідомим, коли у 2001 році спільно з Джеймі Рідом, відомим своєю дизайнерською роботою з групою The Sex Pistols, влаштував експозицію Peace Is Tough у приміщенні The Arches. Подія не набула значної популярності, але на ній митець представив свої ранні роботи – зокрема, “Королеву мавп”.
Варто зазначити, що Бенксі залишив свої картини і в Україні. Зокрема, у Бородянці, Ірпені, Києві. Ці графіті художник створив уже під час повномасштабної війни.
banksy / instagram
Графіті Бенксі у воєнному Києві. Еспрессо.TV
Banksy/dpa/picture alliance
banksy / instagram
Banksy/dpa/picture alliance