Кожна дитина повинна пройти через три етапи статевого виховання. Нестача інформації може негативно вплинути на розвиток особистості та моделі поведінки у дорослому віці. У програмі “Ранок Вдома” на телеканалі “Дім” тренерка зі статевого виховання, сексологиня Олена Архипенко розповіла про етапи статевого виховання дітей залежно від віку та дала кілька порад батькам.
Сексологиня пояснює – поділ на вікові групи у питанні статевого виховання потрібен, адже у дітей у певному віці виникають питання. Умовно ці категорії діляться на три: дитяча (0,5-7 років), передпідліткова (7-12 років), підліткова (12 до 18-24 років).
“Не всі діти у п`ять років завершують перший етап. Деяким потрібно трішки більше часу, щоб інформація засвоїлася. Саме тому ми маємо не зовсім чіткі вікові межі. Батькам не треба перейматися, якщо дитина засвоїла інформацію не у п`ять, а в сім років. Не потрібно бігти одразу до спеціаліста. Просто цей етап затягнувся. Потрібно сказати, що на кожному етапі у дитини є дві задачі: усвідомити щось і потім відіграти це на практиці, тобто навчитися це робити”.
При цьому важливо розуміти – ніхто не сексуалізує статеве виховання. Воно має на меті усвідомлення статей і ролей. Усвідомлення того, хто я, якої статі — це і є реалізацією. Наприклад, у 7 років дитина має усвідомити, якої вона статі, чому її називають дівчинкою, а його — хлопчиком.
“Спочатку з`являється цікавість саме до зовнішніх відмінностей, усвідомлення різниці між хлопчиками та дівчатками. Потім уже дитина розуміє, що є відмінності тілесні. Ті, які приховують. Тому виникає цікавість до первинних статевих ознак. Спочатку дитина цікавиться своїм тілом, своїми статевими органами, а потім уже переходить на оточення”.
Другий етап — це напрацювання статеворольових установок. На цьому етапі діти усвідомили, якої вони статі, але як себе поводити, не розуміють. Тобто це освоєння відмінностей у поведінці чоловіків та жінок – у зовнішньому вигляді, у характері.
“Перше завдання — розуміння того, які установки я хочу собі взяти. Другий етап — реалізація. Це вже відігравання цих установок, тобто демонстрація їх на публіку. Спочатку діти їх демонструють в групах собі подібних — дівчатка серед дівчаток, хлопці серед хлопців. Потім, коли вони вже отримали адекватний відгук на ці установки, починають змішувати групи. Тобто хлопці починають заявляти дівчатам про свою мужність, а дівчата — фліртувати з хлопцями”.
Третій етап — підлітковий, починається орієнтовно у 10-12 років і триває як мінімум до 18 років. У цей період діти починають усвідомлювати свої уподобання. Зʼявляються перші закоханості, емоції. Здається, що навколо нікого і нічого не існує, окрім обраного об`єкта кохання.
“Це дійсно те, що по-особливому переживають діти. Батькам потрібно усвідомити, що діти не грають. Вони дійсно не розуміють, що у світі існує хтось інший, окрім об`єкта закоханості. Тут треба бути дуже уважними. Не варто знецінювати першу закоханість”.
Якщо ж дитина не отримує інформацію відповідно до віку — статевий розвиток затримується або дитина напрацьовує неадекватні установки. Такі, які не відповідають тому, що вона може потім нормально втілювати в життя. Пам`ятаймо, що статеве виховання йде не тільки від батьків, а й від оточення. Від вихователів, вчителів у школі, однокласників, друзів, з медіа та соцмереж.