Головна Діткам

“Книжковий арсенал 2024”: Оля Русіна розповіла, якою буде програма для дітей та підлітків

30 травня відкривається “Книжковий арсенал”. Серед представлених програм — й дитяча та підліткова. Кураторкою програми стала письменниця, журналістка та перекладачка Оля Русіна. У етері Радіо Культура вона розповіла про особливості цьогорічної програми.

– Коли я почала працювати над програмою про дітей та підлітків, я думала про середовище дитячих письменників та письменниць, до якого належу. У цій професійній спільноці ми часто говоримо про те, як пояснити дітям війну, як підтримати дітей в умовах війни — таких важливих питань дуже багато й, зокрема, про це також йшлося на минулорічному “Книжковому арсеналі”. Та сьогодні мені важливми та головними є два питання.

Перше стосується дорослішання. Ми маємо говорити з дітьми про війну і пояснювати їм, підтримувати їх. У цих умовах діти виростають, як вони дорослішають. Це їхнє єдине дитинство, єдиний підлітковий вік й іншого, на жаль, наразі немає. Й мені здається, що паралельно з цими розмовами про війну й підтримкою, варто працювати для того, аби дати дітям та підліткам прожити ці роки якомога повніше, відчути якомога більше інших досвідів, які були у нас самих, Адже пізніше в них вже більше не буде такої нагоди.

Друга річ — інклюзивність. На початковому етапі підготовки я зустрічалася з різними потенційними спікерами та спікерками. Ми говорили багато із директоркою музею воєнного дитинства Світланою Осіпчук. Її інституція займається документуванням воєнного досвіду дітей та підлітків. Для мене ця розмова з дітьми про війну – це розмова. Тобто, вона базується на словах і на літературі, зокрема. Світлана сказала мені річ, про яку я раніше не задумувалася. В музеї воєнного дитинства також основний метод роботи з неповнолітніми – це розмова. Світлана навела приклад: якщо дитина в спектрі аутизму чи нейровідмінна й не може говорити словами, з нею все одно треба з нею говорити. Але як? У роботі музею це питання постало гостро. І тут я подумала, що дійсно, якщо ми вже працюємо над тим, як це говорити з дітьми про війну, ця робота повинна бути такою повною, яка би включала всі можливі варіанти розмов.

Цій темі буде присвячена одна з дискусій на “Книжковому арсеналі” (“Інакшість у дитячих книжках: як ми говоримо про інклюзію”), під час якої ми поговоримо про інклюзію в книжках для дітей за участі центру Superhumans, який займається протизуванням поранених військових. Вони також роблять зустрічі з військовими та дітьми. Дуже важливо пояснювати дітям вже зараз, що таке травма, протезування, адже це стало частиною нашого звичного життя.

Я в своїй роботі досі стакаюся з уявленням дітей, що письменники – це ті, хто вже померли та потрапили в підручниках. Тому важливо надати цю можливість для спілкування з авторами, можливість поставити їм питання. Зокрема, я важливим залишається безпосередній живий контакт дітей з письменниками, тобто, можливість дітей та підлітків прийти та побачити письменника в реальному світі.

Події “Книжкового арсеналу” для дітей та підлітків, на які варто звернути увагу:

– В дитячій програмі “Книжкового арсеналу” у партнерстві з простором дитячої книги “Барабука” є вже дуже традиційна сарія подій — “Майстерня. Живі читання з Барабукою” — упродовж всіх кількох днів фестивалю кожного дня кілька нових письменників будуть проводити ці зустрічі.

– Крім того, мені було важливо, щоб деякі події були більш мультидисциплінарними і дозволили би дітям та підліткам проявити себе, дати їм емоційне розвантаження. Це, зокрема, арт-терапевтичний воркшоп арттерапевтичний воркшоп від театрально-художньої студії “Ді(я)ти” “Ім’я. Хто я?”.

– “Дамо джазу! Музика та поезія від сучасних дитячих авторів та музикантів” — це співпраця джазових музикантів з авторами та авторками поезій для дітей. Я думаю, що це буде така дуже класна колаборація, яка дозволить не просто послухати вірші дітям, а потанцювати, пограти, зробити ранок динамічни м та цікавим.

– Також для мене в цій програмі було важливо, щоб давати голос якраз самим дітям і підліткам. У нас будуть декілька подій там, де підлітки, автори та авторки будуть головними спікерами та спікерками. Це, зокрема, спільна презентація підліткових текстів, написаних про війну “Валізка з книжками: інтерактивне читання з терапевтичною грою «Я та мій Страх» від «безпробілів» та «Право 31»”.

– Показ короткоматражного фільму “Що ми втратили”: показ фільму від учасників сценарної майстерні Марисі Нікітюк та фонду “Голоси дітей”.

– Майстер-клас з медіаграмотності “Де чигають фейки? Практикум з основ політики та медіаграмотності для дітей”

Суспільне Культура