Головна Культура

Можливий прототип фременів у “Дюні”: хто такі туареги, які розгромили “вагнерівців” у Малі

В африканській країні Малі, що неподалік кордону з Алжиром в пустелі Сахара, повстанці CSP-DPA, 28 липня заявили, що два дні вели бої з найманцями “ПВК «Вагнер»”. Повстанці стверджують, що солідарні з українським народом в боротьбі проти Росії та готові передати Україні полонених “вагнерівців”.

Повстанці борються за незалежність держави Азавад, на північному сході Малі, яку проголосили у 2012 році туареги. Пліч-о-пліч із туарегами ведуть боротьбу племена арабів і фуланів. Однак усі вони змагаються за країну, території якої є автохтонними саме для туарегів.

Суспільне Культура розповідає, хто такі туареги, який у них соціальний устрій та особливості життя, а також чим вони схожі на фременів із “Дюни”.

Один із небагатьох етносів у світі, де чоловіки закривають своє лице
Туареги є сунітами, що є частиною ісламу, однак на відміну від інших мусульманських етносів жінки серед них не закривають свого обличчя. Натомість чоловіки носять тагельмуст — головний убір з тюрбана і вуалі, що покриває частину шиї та лиця.

Чоловіки не знімають цей головний убір навіть під час їди. Вони його носять з релігійних причин, а також оскільки він допомагає вберегтися від спеки в пустелі. Традиційно тагельмуст синього кольору, від поту він забарвлює шкіру в синій, тому туарегів називають “синіми людьми пустелі”. Однак туареги можуть обирати й інший колір головного убору.

Туареги — прототипи фременів у “Дюні” Вільнева?

Видання Variety критикувало фільм Дені Вільнева “Дюна. Частина друга” через недостатню інклюзію народностей Близького Сходу та Північної Африки. Однак у колонці не згадали про туарегів, що проживають у Західній Африці. Саме ця народність могла вплинути на образ фременів у “Дюні”.

Фремени у фільмі “Дюна. Частина друга”. Фото: 2024 Warner Bros. Entertainment Inc. All Rights Reserved

Синій колір

Представники вигаданого плем’я фременів мають синій колір очей, що є побічним ефектом споживання великої кількості прянощів, поширених повсюдно в пустелях планети Арракіс.

Натомість туарегів називають “синіми людьми пустелі” через те, що вони традиційно фарбують свій одяг синім барвником індиго, який теж знаходять у пустелі. Заради економії води одяг не замочують, а замальовують синіми сухими барвниками. Після виділення поту барвник розчиняється та в’їдається в шкіру, забарвлюючи її в синій колір.

Матрилінійна система

Фремени в “Дюні” мають матрилінійну систему спадковості пам’яті. Вона передається по материнській лінії з “водою життя”: так Леді Джесіка стала духовною покровителькою племені фременів і успадкувала знання Преподобної матері, які передавалися впродовж кількох тисяч років.

Туареги теж мають матрилінійну систему успадкування як майна, так і роду та соціального статусу, чим разюче відрізняються від інших народів Сахари чи арабських народів. У туарегів жінки самі обирають чоловіка та мають право на розлучення. Крім того, дім називається іменем жінки, а не чоловіка, в разі розлучення чоловік іде з дому і лишає його (й усе майно) та дітей жінці.

Кочовики

І фремени, і туареги є кочовиками. Фремени живуть в пустелі попри екстремально низьку кількість води.

Обидві групи мають глибокий духовний зв’язок із пустелею, пише Khamsa. Фремени вважають Арракіс своїм домом та священною планетою. Водночас і туареги вважають пустелю своїм домом та священним місцем. Фремени та туареги мають подібні племінні соціальні структури з такими цінностями, як честь, вірність родині та повага до старших.

Плем’я з фільму Вільнева є автономним, тому спокійно пережило падіння дому Атрідів. Туареги так само є автономними — настільки, що проголосили на території Малі свою власну державу Азавад, а в 1916–1917 роках воювали з французами, які колонізували Малі.

Туареги, як і фремени, протистоять сильному супернику. У випадку з фременами це війська Харконненів, які захопили дім Атрідів. Туареги ж натомість протистоять військовій хунті Малі, яку підтримують бойовики російської групи “Вагнер”.

Чи є матріархат у суспільстві туарегів

Німецька феміністична філософиня Гайде Геттнер-Абендрот в інтерв’ю для HuffPost France розповіла, зокрема, про гендерний устрій в суспільстві туарегів. Вона вважає його матріархальним, попри те, що жінки відповідають за побут, а чоловіки проводять дні на вулиці.

Вона пояснює це тим, що в сім’ях туарегів саме жінки контролюють фінанси: чоловік заробляє та приносить кошти додому і не розпоряджається ними.

“Найстарша жінка ділить гроші на рівні частини. Вона є володаркою статків клану. Вона це охороняє, тому що вона уособлює безпеку, гарантію. Вона не є власницею будинку. Чоловіки-туареги стверджують, що вони віддають гроші жінкам, тому що ті дарують життя, і так вони забезпечують своє майбутнє”, — розповіла Геттнер-Абендрот.

Видання Jinhaagency не називає суспільство туарегів матріархальним, проте стверджує, що там є матрилінійність. Вони наголошують, що крім права на власність, розлучення і вибір обранця для шлюбу, жінки з етносу туарегів можуть брати участь у політичних дискусіях, оскільки чоловіки радяться зі своїми дружинами та матерями, перш ніж ухвалювати політичні рішення. Daily Mail зазначає, що жінки цієї народності можуть мати кілька сексуальних партнерів поза шлюбом.

Однак у Малі, де туареги становлять приблизно 3,5 % популяції, індекс гендерної рівності на 155 місці зі 170 за версією International Monetary Fund від 2021 року.

Олег Челяк, Суспільне Культура

Головне зображення: Представники плем’я туарегів в Алжирі, 30 грудня 2022 року. Getty Images/Eric Lafforgue/Art in All of Us/Corbis