Головна Культура

Музика на касетах знову набирає популярність: чому це відбувається?

У 1963 році компанія Phillips презентувала свій винахід у галузі звукозапису – аудіокасету. Винахід не відразу здобув популярність, але з часом таки зміг витіснити головну на той час технологію запису та прослуховування музики – вінілову платівку.

Касети були компактнішими та мобільнішими за платівки — прослухати запис можна було як за допомогою домашньої стереосистеми, так і на вулиці через бумбокс або плеєр.

Касети протрималися в статусі головного носія музики майже 30 років, поки їх не замінили компакт-диски, а згодом і цифрова дистрибуція.

Зараз касети переживають новий сплеск популярності: меломани полюють на рідкісні записи улюблених виконавців на барахолках, а гурти записують свою музику на касети та продають як мерч. Що стоїть за цією хвилею ностальгії?

Касети як мерч

Зараз касети можна побачити на мерч-прилавках багатьох інді-концертів. На концертах The Unsleeping, “Хамерман Знищує Віруси та інших гуртів касети продаються разом зі звичними постерами та футболками. Широкий асортимент мерчу — це важливо для будь-якого гурту. Але чи є касети лише додатковим способом монетизації музики?

Очільник проєкту “СТУС” (“Студія Тиражу Українських Співаків”) Олександр Балов робив касетні релізи для таких проєктів, як “Новий твій”, sucilna_nevdacha.exe, Orfin тощо.

“У більшості випадків для сучасних артистів видання на аудіокасеті — це незабутній сувенір для своїх найвідданіших фанів. Це саме те любовне послання, зроблене лімітованим виданням, в якому музиканти мають змогу поділитися частинкою своєї власної душі, доповнивши його своїми коментарями, невиданими раніше демками або іншим бонусним матеріалом”, — говорить він.

“СТУС” видає касетами лише ті релізи, які викликають цікавість. Як видавець Олександр теж має своє творче бачення.

“Я вважаю, що кожен альбом має право бути виданим на аудіокасеті. Тільки якщо це дійсно «альбом» — цілісний структурно, під егідою єдиної музичної теми, ідеї, проблеми. Немає ніякого сенсу видавати на плівці збірку розрізнених за звучанням синглів. Касета — це більше про вдумливе прослуховування, від початку і до кінця, не перемотуючи і не затираючи один із треків в альбомі, слухаючи його постійно на повторі”, – каже Балов.


Касети “Новий Твій” – “Хто я?”. Телеграм-канал “СТУС”

Дехто вже почав називати касети “новим вінілом” через їхню колекційну цінність та новонабуту популярність як фізичного носія. Втім, Олександр так не вважає.

“На відміну від вінілу, в якого дійсно відбувся культурний ренесанс, формат аудіокасет все ще досі залишається нішевим продуктом, для ентузіастів та відданих фанатів. Головна відмінність видання аудіокасет саме зараз лежить в ефекті новизни через переосмислення цього фізичного формату”, — зазначає він.

Купити фізичний реліз в улюбленого виконавця — це вже зовсім інший рівень підтримки, аніж прослухати ту саму музику на стримінгових платформах.

Ігор Литвиненко з гурту “Село Близнюків” двічі випускав свою музику на касетах — з допомогою DIY-лейблу Twohead Records та з допомогою “Студії Тиражу Українських Співаків”. Ми спитали Ігоря про його мотивацію виготовляти та продавати касети.

“Є мотивація заробити, скоріше — відбити цим заробітком витрати, які пішли на створення музики. Ну і плюс взагалі зробити круту штуку, бо касета може потім до когось іншого потрапити і взагалі проживати своє життя ще купу років. Словом, є мотивація зробити крутий продукт для фанів і дати їм можливість закинути донатик на творчість”, — пояснює Ігор.

Касетні ексклюзиви

Є виконавці, які взагалі випускають деякі свої релізи виключно на касетах.

Наприклад, український саундпродюсер Dopes Ov Air не випускав свої альбоми “2 4 8 2” та “т ю с о. w a v e” на стримінгових сервісах, віддавши перевагу формату касети.


Касета Music to Mood Boards від Dopes Ov Air. Bandcamp

Такий вибір видання здається очевидним через стилістику обох релізів, у яких саундпродюсер працює з ностальгією та пам’яттю.

У часи алгоритмів та плейлістів такий формат якнайкраще підходить для того, щоб створити своєрідну капсулу часу. Втім, згодом Dopes Ov Air опублікував релізи на SoundCloud.

Благодійна музична ініціатива Drones for Drones також випускає свої компіляції виключно на касетах та на Bandcamp.

У нашому великому інтерв’ю куратор Drones for Drones та співзасновник лейблу Kyivpastrans Клеменс Пул зазначив, що ці релізи створені передусім для того, аби зібрати гроші на дрони. А оскільки дрон-музика розрахована на вужчу нішу зацікавлених людей, то продавати касети або цифрові копії на Bandcamp — раціональніше, ніж чекати на роялті зі стримінгів.

Музична археологія

Також касети — це справжній скарб для шукачів lost media. Часто культурні археологи вишукують унікальні, загублені пісні на касетах своїх старших родичів або на тих, які придбали на барахолках.

Одним із найвідоміших прикладів пісні, яка знайшла популярність через десятиліття після виходу, є Subways of Your Mind німецького гурту FEX. На пошук пісні, знайденої на касеті з приватної колекції, пішло 17 років. За цей час трек встигли приписати іншому гурту, потім отримати від цього ж гурту спростування та навіть визначити модель синтезатора, який використовували під час створення пісні.

Україна теж має широку спільноту прихильників lost media. Завдяки старанням декількох сотень колекціонерів та шукачів по всьому світу був знайдений, наприклад, альбом “Сіль небес” гурту “Оркестр Оранського”.

Пошук почався зі спроби знайти пісню “Казкар” (неофіційна назва — “Шукав Андрійко”) та завершився в лютому 2023 року. Разом із “Казкарем” знайшовся увесь альбом, до якого належала пісня. Такі випадки варто вважати великою удачею.

Популяризують культуру lost media в Україні дослідник Лесь Яковишин, який регулярно випускає відео на цю тему на своєму YouTube-каналі, а також інтернет-радіо “РУХ”, в ефірі якого постійно виходять мікси з пісень, знайдених на касетних записах.

Україна на закордонній плівці

Одним із найцінніших артефактів для колекціонерів касет є запис New Order, зроблений під час виступу гурту в Українському національному домі у Нью-Йорку у 1981 році. Щоправда, мова йде не про компактну аудіокасету, а про відеозапис концерту на VHS-касеті.

Окрім Тараса Шевченка на обкладинці запис цінний ще й тому, що на ньому чути New Order у їхню перехідну добу.

Як відомо, гурт утворився з колишніх учасників Joy Division після самогубства вокаліста Єна Кертіса. На цьому виступі видно, що New Order ще не відійшли від звучання Joy Division та навіть не обрали постійного вокаліста — по черзі співали Бернард Самнер та Пітер Гук.

Знаковою для сучасної української альтернативної музики стала касета Doc Flippers live in Odesa / Meet the Glecks.

На одній стороні касети записаний виступ німецького панк-рок-гурту Doc Flippers — одного з небагатьох закордонних гуртів, який зміг провести повноцінний тур п’ятьма містами України. В межах туру, який самі музиканти назвали Stay Gay in UA, вони відвідали Львів, Тернопіль, Вінницю, Одесу та Київ. Виступ в одеському More Music Club і потрапив на касету.

“Я з Doc Flippers був в турі Україною у 2024 році. Ми турили двома групами — Doc Flippers та 08:30. На плейсі в Одесі їм запропонували записати лайв. У басиста Doc Flippers є свій касетний лейбл U-bac. Вони вирішили видати на ньому ці касети з назвою Stay Gay in UA, так називався і сам тур”, — коментує Деніс, учасник проєктів 08:30 та Gameboy Advance.

Другу сторону касети зайняла компіляція треків молодих українських гуртів та сольних проєктів, серед яких були Левко, Gameboy Advance, Corn Wave, Валя Самурай та Онісука Тайгер.

“На стороні B ми вирішили зробити мікстейп з пісень наших друзів з України. Ми з другим учасником 08:30 весь тур називали один одного глеками, так і з’явилась назва Meet the Glecksʼ, — пояснює Деніс.

Чи замінять касети вініл і стануть новою універсальною опцією для подарунка в ситуаціях, коли не знаєш, що дарувати — казати рано. Але програвачі касет і самі касети стрімко дорожчають на маркетплейсах та барахолках і не затримуються у своїх старих власників.

А простір, який безіменні касети відкривають для шукачів незвіданого — безмежний. Хтозна, може колись на давно забутому записі ми знайдемо новий хіт, який врятує чиюсь музичну кар’єру після десятиліть забуття?

Вінстон Вон, Суспільне Культура