Головна TV

Що таке пропаганда, і як її відрізнити від комунікації

Сьогодні кожну людину оточує безліч інформації. Однак не вся вона правдива, а тим паче варта нашої уваги. Постійна експертка програми “Ранок Вдома” на каналі “Дім”, психологиня Наталя Підлісна розповіла про головні відмінності пропаганди, як вона впливає на людей і чому пропаганда ніколи не буває позитивною.

Експертка каналу “Дім” зазначає – всі використовують пропаганду. Держави називають її інформаційною війною чи інформаційними операціями. Бізнес називає її рекламою чи паблік рілейшнз. Політтехнологи кажуть, що це такі передвиборчі технології. Втім, усі ці інструменти — пропаганда. Її спрямовують на те, щоб внести зміни до мислення людини. Потім це призводить до такої поведінки, яка вигідна для комунікатора.

“Окрім того, що пропаганда змінює мислення, вона ще й посилює соціальний біль. Сучасні пропагандисти користуються інструментарієм тиску на людину і підганяють її під потрібну поведінку тоді, коли людині боляче через якісь пропагандистські історії. Пропаганда повністю руйнує критичне мислення людини. Людина перестає думати самостійно”, – коментує Наталя Підлісна.

Головним елементом пропаганди є ворог. Психологи пояснюють – суспільство потребує не тільки героїв, а обов’язково ворогів. Якщо ворог вже “вбитий” у масову свідомість, він неминуче буде зустрічатися і наяву.

“Як би не розрізнялися ті чи там інші образи ворогів, їхня головна функція — це нести уявлення своїм про те, що є загрозою існування країни, суспільству, організації, моралі, духовності. Тобто загрози базовим цінностям. Наприклад, подивіться, як працює російське телебачення. Вони вбивають в голови свого народу наратив про те, що смертельна небезпека походить від ворога — України. Навіть якщо ворог просто живе на своїй землі і їх не чіпає. Підготовка до того, щоб сформувати образ ворога в обличчі України, тривала протягом років”, – розповідає експертка.

Пропаганда має свої правила, які сформувалися ще під час Першої світової війни. Сучасна пропаганда робиться за схемою, якій вже 100 років. Плюс, додаються соцмережі.

Перше правило — переносити провину за війну на ворога. Тобто те, що росіяни напали на нас, для них несуттєво. Для них суттєво, що вони вважають нас винними.

Друге правило — формулювання цілей війни. Зараз модно змінювати цілі. Спочатку росіяни починали з денацифікації, а зараз риторика змінилась — йдеться про захист Донбасу. Вони постійно переформульовували цілі війни, але так, щоби всі, хто дивиться їхнє телебачення, могли їх повторити.

Ще одне правило — посилювати все прикладами порочності ворогів. Зараз це виглядає так, що ми наркомани, фашисти, бандерівці, розіп’яли хлопчика в трусиках і “бамбілі дітей 8 років”. Можна, все це супроводжувати жахливими історіями. Це було 100 років тому, і зараз це повторюється.

“Росіяни беруть ці старі наративи, правила, але впроваджують їх у соціальних мережах. У цьому, мабуть, і полягає головна фішка. Зараз вони, наприклад, просувають незгоду в соцмережах і постійно поширюють недовіру. Формують багато фейкових акаунтів і закидають туди різну інформацію, а все інше — це старі правила”, – розповіла Наталя Підлісна в ефірі каналу “Дім”.

Крім того, психологиня радить не забувати, що пропаганда — це маніпуляції, а в них нічого хорошого не має. Але якщо реклама чесна і передвиборчі агітації чесні, то це вже не пропаганда, це просто комунікації.

Дивіться “Ранок Вдома” на каналі “Дім” з понеділка по п’ятницю з  07:30 до 09:30, у суботу та неділю з 07:00 до 11:00, а також на YouTube-каналі проєкту.