Головна Кіно

Як Йорґос Лантімос обирав акторів для своєї нової комедії “Буґонія”

Грецький режисер Йорґос Лантімос відомий тим, що любить як співпрацювати з тими самими акторами, так і запрошувати нових виконавців у свої фільми. Наприклад, з акторкою Еммою Стоун режисер працює вже не вперше – “Фаворитка”, “Бідолашні створіння”, а тепер і “Буґонія”.

Розповідаємо, як режисер обирав головних акторів та акторку для своєї нової комедії “Буґонія”.

Працюючи вже над п’ятим проєктом із режисером, Емма Стоун порівнює свою співпрацю з Лантімосом — і як акторка, і як продюсерка — з театральною трупою.

“У нас чудові робочі стосунки, а команда і частина акторського складу дуже часто залишаються тими самими: є так багато людей, з якими ми працюємо знову й знову, — каже вона. — Справді відчувається, що це сімейна атмосфера, де ти створюєш складні речі, але в безпечний, комфортний і дуже згуртований спосіб. Це справді рідкість, і майже неможливо відтворити такі умови деінде”.

Втім, може, найбільше Стоун відчуває з ним спорідненість у виборі матеріалу, до якого вони обоє тяжіють. У випадку з “Буґонією” вона одразу побачила те саме, що й Лантімос — дивне, смішне й водночас жахливе криве дзеркало сучасного світу.

Кадр із фільму “Буґонія”. B&H Film Distribution Company

“Я надіслав сценарій Еммі відразу після того, як прочитав його, — пригадує Лантімос. — Я довіряю її думці та інстинктам. Моя перша реакція була: мені це подобається, але чи це правильний вибір для мене і для нас обох? Вона схопилася за цю ідею миттєво й допомогла мені ухвалити рішення взятися за проєкт разом з усією командою”.

Завдяки вже добре налагодженій творчій співпраці Лантімос здебільшого залишив Стоун свободу самостійно знайти власний регістр для Мішель — складної ролі, яка стала новим викликом для володарки премії “Оскар”.

“Це дуже важка роль не лише фізично, адже персонажка проходить через багато чого, а й тому, що вона грає жінку, про яку ти формуєш певне уявлення від самого початку, і вона мусить постійно тримати баланс у тому, як поступово відкриває різні сторони себе”, — каже Лантімос.

Режисер Йорґос Лантімос під час зйомок фільму “Буґонія” (з камерою). B&H Film Distribution Company

Мішель веде перемовини про своє звільнення з Тедді та Доном, години перетворюються на дні, а баланс сил постійно змінюється. Схожа на хижака бізнесвумен починає змінювати тактику й розкривати таємниці, у правдивості яких ми так і не можемо бути впевнені.

“Їй дуже складно знайти вихід із цієї ситуації, тож вона іноді бреше, а потім каже правду, але ніхто достеменно не знає, що є правдою, — каже Лантімос. — Йти по цій межі між правдою і брехнею, між її справжнім характером і грою — це дуже складний, дуже делікатний баланс. І вона просто неймовірно вправно з цим справляється. Її гра дуже багатогранна і тонка”.

“Вона дуже віддана, відкрита до експериментів і дослідження образу, — описує Стоун колега по майданчику Джессі Племонс. — Вона настільки талановита в усіх аспектах — фізично, технічно, і водночас почувається абсолютно вільно, пробуючи щось нове”.

Актор Джессі Племонс у фільмі “Буґонія”. B&H Film Distribution Company

Племонс давно хотів знову попрацювати з Лантімосом після участі в його фільмі 2024 року “Види милосердя”. Той досвід був для нього яскраво своєрідним, але “Буґонія” виявилася ще більш масштабним і унікальним викликом для актора.

“Тут ніби є набагато більше простору, бо все працює за якимись іншими правилами, — каже він. — Це процес, у якому ти намагаєшся максимально зрозуміти тональність, а потім просто повністю віддаєш себе цьому й дивишся, що станеться. Йорґос створює середовище, де він справді хоче, щоб кожен знайшов свій власний шлях”.

Або, як каже Лантімос, Племонс — “той тип актора, якому треба просто дати робити свою справу”.

“У нього чудові інстинкти. Він дуже чутливий до того, що відбувається в сценарії. Але найбільше я ціную те, що він не надто аналізує гру і не переобтяжує її роздумами”.

Актор Джессі Племонс та акторка Емма Стоун у фільмі “Буґонія”. B&H Film Distribution Company

Для Лантімоса рішення запросити Племонса, якого він називає “одним із найкращих акторів свого покоління”, було простим після того, як він уже зняв Племонса в трьох різних ролях у фільмі “Види милосердя”. Режисер одразу надіслав йому сценарій — з упевненістю, що актор зуміє надати Тедді тієї багатошаровості, яка розкривається поступово.

“Він приносить у роль таку складність, яку важко просто прописати в сценарії, — каже Лантімос. — Потрібен актор, який зрозуміє це на власному рівні, навіть якщо ми не будемо це детально обговорювати. Він розуміє персонажа по-своєму й додає те, про що я сам можу навіть не здогадуватися”.

А можливо, найважливіше те, що Племонс зумів наповнити серце цього сумнівного екстреміста трагізмом і зворушливістю.

“Це справжній дар: навіть коли герой робить радикальні та сумнівні речі, він залишається зрозумілим для глядачів, йому все ще можна співчувати, — каже Лантімос про його роботу. — Він усе одно зберігає свою людяність. Саме завдяки цьому глядачі продовжують відчувати з ним зв’язок”.

Актори Джессі Племонс та Айдан Делбіс (зліва) у фільмі “Буґонія”. B&H Film Distribution Company

І все-таки емпатію, яку може відчувати аудиторія на тлі дедалі більш екстремальних дій героїв, найбільше викликає герой Дона, якого грає дебютант Айдан Делбіс.

“Рішення запросити Айдана на роль Дона — це, як на мене, наш головний козир, — каже Племонс. — Айдан — надзвичайно красивий, цікавий, кумедний, добрий та розумний хлопець. Ми одразу знайшли спільну мову, і це одна з моїх улюблених динамік між персонажами, які я коли-небудь грав. Було так приємно мати партнера, який настільки чесний”.

Лантімос від самого початку хотів, щоб роль Дона виконав непрофесійний актор.

“Я завжди намагаюся залучати людей, які раніше не знімалися, — пояснює він. — Тому що між досвідченими акторами та непрофесіоналами виникає особлива енергія, яку я дуже ціную”.

Коли Делбіс почув про відкритий кастинг, його попередній акторський досвід обмежувався драмгуртком і невеликими ролями у шкільних виставах.

“Я побачив загальну концепцію та опис персонажа й подумав: гаразд, спробую. І, мабуть, це спрацювало непогано, — згадує Делбіс. — Але насправді виявилося, що це набагато більший проєкт, ніж я уявляв”.

Кадр із фільму “Буґонія”. А24

Побачивши першу пробу новачка, Лантімос і Стоун були одразу вражені його автентичністю.

“Він був блискучий, дуже цікавий і просто чудовий, — каже Стоун. — Ми всі разом пройшли кастинг, і він просто вразив усіх. Неймовірно усвідомлювати, що це його перший фільм”.

“Це був неабиякий досвід, — каже Делбіс. — Я не просто спробував себе в новому форматі акторства — я увійшов у цілий новий світ”.

Проте навіть у своєму дебюті Делбіс, за словами Стоун, є “серцем фільму”, яке надає історії трагічності й глибокої емоційності. Лантімос згадує, що був приголомшений грою Делбіса під час зйомок однієї зі сцен, де Мішель і Дон вперше відверто розмовляють.

“Це дуже важливий момент у фільмі, коли вони розділяють цю мить разом, — каже він. — Гра Айдана в цій сцені насправді довела мене до сліз під час зйомок — а такого зі мною ще ніколи не траплялося. Це було настільки чесно й сміливо”.