Головна Культура

Як люди різних поколінь розуміють емоджі

Серіал “Юнацтво”, який вже третій тиждень поспіль очолює український Netflix, торкається багатьох важливих у сучасному світі тем. Зокрема й того, як дорослі та підлітки й діти сприймають інтернет-спілкування. Цікаво, що характер та вчинки оркемих персонажів на екрані розкрило тлумачення емлджі, які вони використовували у листуванні. Кожне покоління формує свою культуру спілкування залежно від технологій і трендів, а інтерпретації емоджі змінюється з часом. Ці відмінності можуть призводити до непорозумінь під час спілкування в інтернеті.

Наприклад, якщо емоджі клоуна старше покоління розуміє безпосередньо, то молодші використовують для опису дурної або безглуздої ситуації.

Суспільне Культура спробувало розібратися у тому, що означають емоджі для різних поколінь.

Що таке емоджі

У наш час емоджі є загальноприйнятою мовою, що об’єднує мільярди людей. Вони вже не обмежуються вираженням емоцій, а стали невіддільною частиною попкультури, мистецтва і навіть політики.

Але чи ви колись задумувалися, коли і як вони з’явилися?

Слово емоджі походить від японського e (絵, “малюнок”) та moji (文字, “ієрогліф”);, а схожість з англійськими словами emotion та emoticon випадкова.

Вони з’явилися в Японії у 1980–90-х роках завдяки виробникам портативної електроніки. Перший набір із 176 символів (розмірами 12×12 пікселів) створив дизайнер японської компанії NTT DoCoMo Шигетака Куріта. Він прагнув зробити цифрове спілкування більш емоційним, а також для спростити обмін електронними повідомленнями.


Як виглядали перші емоджі. скриншот із сайту Wired

З часом три найбільші японські оператори зв’язку ввели до своїх варіанів клавіатури мову емоджі. Спочатку вони були поширеними суто в Японії, однак із часом їхня популярність поширилася на увесь світ.

У 2010 році Unicode Consortium вніс емоджі до міжнародного стандарту, що дало змогу компаніям на кшталт Apple, Google та Microsoft впровадити їх у свої платформи.

Тепер без емоджі не можна уявити спілкування, вони стали важливою частиною попкультури, за їхньою допомогою розповідають цілі історії. Щороку додаються нові символи, що відображають зміни в суспільстві, а 17 липня визнано Всесвітнім днем емоджі. У 2015 році Оксфордський словник навіть назвав емджі “обличчя зі сльозами радості” словом року.

Чому ми використовуємо емоджі

Емоджі нині є не просто частиною побутового спілкування між друзями чи родиною, а й частиною рекламних стратегій, мистецтвом або навіть вираженням політичних поглядів.

Наприклад, керівник офісу президента Андрій Єрмак часто зашифровує у свої пости в соцмережах важливі політичні меседжі. На його думку, дуже важливо навіть до серйозних речей ставитися з позитивом, тому він старається повідомляти таким чином якісь позитивні новини.

Емоджі допомагають замінити слова або навіть цілі фрази, роблячи спілкування швидшим і простішим. Зокрема, на їхню популярність свого часу вплинув месенджер ICQ, оскільки довжина повідомлення була обмежена.


Інтерфейс месенжера ICQ. Скриншот із Reddit

Вони також допомагають передати емоції або тон, коли їх важко передати письмово. Наприклад, фраза “Я в порядку” може здатися холодною, але емоджі-посмішка або серденько додають щирості. Фактично, вони перетворюються на невербальні сигнали цифрової розмови, роблячи її більш інтерактивною та виразною.

Щобільше, вони допомагають долати мовні бар’єри, бо люди з різних культур використовують ті самі символи і розуміють їх також однаково, що робить це універсальною формою спілкування.

Їх використовують також і в мистецтві. Художники, наприклад, створюють величезні полотна з емоджі, щоб показати, як змінився спосіб комунікації у XXI столітті. Зʼявляються навіть літературні твори, в яких емоджі частково або повністю замінюють слова. Наприклад, за допомогою символів “переклали” роман Германа Мелвілла “Мобі Дік”. Щобільше, існують навіть цілі університетські курси, які вивчають емоджі як приклад сучасної семіотики.


Книгу “Мобі Дік” “переклали” на мову емоджі. скриншот із перекладеної книги “Мобі Дік”

Як люди різних поколінь інакше розуміють емоджі — на прикладі “Юнацтва”

Якщо ви уважно дивилися серіал “Юнацтво” від Netflix, то могли помітити, що однією з тем було нерозуміння дорослими, що означають смайлики, які використовують Джеймі Міллер та інші діти в його школі.

В центрі сюжету — Джеймі, який скоїв вбивство своєї однокласниці Кеті. Причиною стала його радикалізація під впливом інцел-руху та мізогінної онлайн-культури. Додатково з’ясувалося, що сам Джеймі страждав від булінгу.

Зокерма, у другому епізоді детектив дізнається, що він абсолютно неправильно розумів серію емоджі, залишених Кеті під фото Джеймі в Instagram, вважаючи їх фліртом. Однак його син-підліток Адам розповів, яке саме значення діти його віку вкладають у ці символи.

Про які емоджі йде мова?

Червона пігулка

“Червона пігулка означає: «Я бачу правду». Це заклик до дії з боку маносфери”, — розповідає Адам у серіалі.


Емоджі пігулки. скриншот із Telegram

Вибух динаміту

Динаміт, який позначає “вибухову червону пігулку”, означає, що хтось є інцелом.


Емоджі вибух динаміту. скриншот із Telegram

“100 %”

“80 % жінок приваблюють 20 % чоловіків. Жінки, ви повинні обманювати їх, тому що ви ніколи не отримаєте їх нормальним шляхом. 80 % жінок відрізані”, — пояснює значення серед підлітків для батька Адам.


Емоджі 100%. скриншот із Telegram

Сердечка

За словами Адама, кожне різнокольорове середечко має власний сенс: “Червоний означає любов, фіолетовий — збудження, жовтий — «мені цікаво, а тобі цікаво», рожевий — «мені цікаво, але не секс», помаранчевий — «у тебе все буде добре». Це все має значення”.


Емоджі сердечок. скриншот із Telegram

Квасоля

Адам додає, що емоджі квасолі також використовують, щоб назвати когось (або самого себе) інцелом.

Після виходу серіалу в мережі з’явилось пояснення, що це через схожість цього емоджі з кавовим зерном, яке на таких платформах, як 4Chan і Reddit, використовується для приниження жінок і посилення шкідливих стереотипів.


Емоджі квасоля. скриншот із Telegram

Як різні покоління розуміють емоджі

Порозуміння між поколіннями завжди були проблемою — як раніше (проблема батьків і дітей, коли перші зовсім не розуміють вчинки та поведінку других, а також вважають їхні захоплення безглуздими та не вартими уваги), так і зараз, особливо з поширенням соціальних мереж.

Молодше покоління, яке виросло в еру цифрових технологій, більш вільно розуміється на мові емоджі та використовує їх для передання нюансів емоцій та сарказму. Ба навіть, застосовує їх як розділові знаки або як стенографічну відповідь. Водночас старше покоління може мати менше досвіду та сприймає ці символи більш буквально. Що для одного віку очевидно, для іншого може виглядати дивно або навіть образливо.

Наприклад, бумери звикли до телефонних дзвінків і листів, тому використовують і розуміють емоджі буквально. Покоління Х хоча й користується інтернетом, але все ще віддає перевагу текстовим повідомленням. Міленіали — активні користувачі емоджі, це важлива частина для вираження емоцій, але їхнє сприйняття сильно відрізняється від Gen Z, яке часто використовують їх нестандартно.

Вогонь

Емоджі вогню загалом означає, власне, “вогонь” або “гарячий”, однак часто не в прямому сенсі. Це, скоріше, про щось супер стильне, приголомшливе, гаряче (тобто привабливе) або сексуальне.

Наприклад — “OMG твоя сукня”. Можливо, сленг і змінився, але це символ, який долає розрив між поколіннями.


Емоджі вогонь. скриншот із Telegram

Череп

Якщо старші покоління розуміють його буквально, наприклад, міленіали використовують його для вираження “відчуття смерті” (умовно — як вони почуваються після тренування), то для молодшого покоління він означає щось настільки смішне або настільки моторошне, що ви помрете зі сміху.


Емоджі череп. скриншот із Telegram

Великий палець вгору

Здавалося б, що може бути простіше? Адже нібито це є аналогом слів “хороша робота” або “молодець”. Однак покоління Z вважає за краще використовувати його іронічно або навіть пасивно-агресивно.

У сучасному інтернет-спілкуванні, особливо серед молоді, його нерідко використовують як саркастичну похвалу за помилку або як пасивно-агресивну відповідь, що може означати “ну так собі” чи навіть “ага, мені все одно”

Наприклад — “Дякую, що розповіла їй про вечірку-сюрприз”.


Емоджі великий палець угору. скриншот із Telegram

Обличчя, яке голосно плаче

На відміну від міленіалів, які використовують його для позначення як сильного смутку, так і полегшення, покоління Z застосовує цей смайлик майже виключно для вираження інтенсивних позитивних емоцій — коли щось надзвичайно смішне, миле чи приємне.

Наприклад: “Подивіться на моє цуценя в новому костюмчику, він такий миленький”.


Емоджі обличчя, яке голосно плаче. скриншот із Telegram

Червоне серце

Міленіали частіше за все використовують сердечко за його прямим значенням — щоб висловити любов або вдячність.

Натомість покоління Z вважає його занадто офіційним і старомодним, тому часто застосовує його з сарказмом. Скажімо, відповідаючи “ні” на запитання, але з бажанням пом’якшити відмову, вони можуть додати сердечко, нібито створюючи повідомлення на кшталт “вибач, але ні”.


Емоджі червоне серце. скриншот із Telegram

Ковбой

Люди старшого покоління, ймовірно, взагалі не використовують його, або хіба в ситуації, щоб проілюструвати захоплення вестернами.

Однак наймолодше покоління вважає його мемом, щось на кшталт “посмішка крізь біль”, “я виглядаю добре, але насправді все жахливо”.


Емоджі ковбой. скриншот із Telegram

“Side eyes”

Якщо сьогодні хтось надішле вам цей емоджі, то це означатиме, що співрозмовник уважно слухає вас або хоче дізнатися більше. Однак спочатку він символізував спостереження або відчуття чогось незвичайного чи тривожного.

Він все ще може використовуватися в такому значенні, але зараз це частіше знак інтересу і уваги.

Наприклад: “Тейлор Свіфт щойно анонсувала новий альбом”


Емоджі очей. скриншот із Telegram

Руки в молитві

Значення емоджі зі складеними долонями різниться залежно від покоління.

Для старших це переважно символ молитви, для молодших — спосіб подякувати або висловити надію. Міленіали ж найчастіше розуміють його як запрошення до жесту “дай п’ять”.

Наприклад: “Скажи мені, що у тебе є зайвий квиток на концерт Кургана та Агрегата у Палаці спорту”


Емоджі руки в молитві. скриншот із Telegram

Клоун

На відміну від міленіалів, які, найімовірніше, сприймають емоджі клоуна прямо, покоління Z використовує його для позначення чогось дурного або безглуздого.

Також цей емоджі є способом виразити, що хтось поводиться або говорить дуже нерозсудливо. У соціальних мережах ним часто реагують на абсурдні висловлювання, а ще використовують для опису власних безглуздих вчинків.


Емоджі клоун. скриншот із Telegram

Перевернуте обличчя

У сучасному інтернет-сленгу воно є своєрідним кодом для вираження крайнього розчарування або відчуття, що все йде шкереберть. Його використовують, коли все погано або день зовсім не вдався.

Це нове значення відрізняється від того, як його сприймали міленіали, для яких цей смайлик часто означав сарказм або навіть дурість.


Емоджі перевернуте обличчя. скриншот із Telegram