Конфлікт — це відсутність згоди між двома або більше сторонами. Ми часто інтуїтивно відчуваємо наближення конфліктної ситуації, але не знаємо, як діяти. У програмі “Ранок Вдома”, яка виходить щодня о 7:00 на каналі “Дім”, із ведучими Іриною Хоменко і Костянтином Октябрським психологиня Наталя Підлісна назвала чіткі ознаки конфлікту та розповіла, як навчитися знаходити конструктив та розв’язувати конфлікти без образ.
Експертка каналу “Дім” радить поняття конфлікту розбирати “на атоми”. Адже завжди існує передконфліктна стадія, на жаль, її ознаки люди помічають лише тоді, коли починається сам конфлікт.
“Спочатку відбувається інцидент, а потім йде розвиток ситуації. Коли люди вже розуміють, що виник конфлікт, то шукають союзників, а потім займаються взаємними обвинуваченнями, обговоренням недоліків одне одного. На цьому етапі проявляється агресія, хамство, гнів. Тут проявляються всі ознаки конфлікту, завдяки яким ми отримуємо негативний досвід, переживаємо негативні почуття”, – пояснює Наталя Підлісна в програмі “Ранок Вдома”.
Також дуже важлива стадія пост-конфлікту. Взагалі про неї мало людей думають, але психологи акцентують на ній увагу.
“Якщо ви незадоволені результатом зіткнення, ви будете кипіти від образи, обурення і продовжувати подумки сперечатися з опонентом, вигадувати нові аргументи. Якщо ви досягли, чого хотіли, то ви насолоджуєтеся тріумфом. Але найкраще, що треба зробити в цей момент – не лаяти, не звеличувати себе, а прислухатися до своїх відчуттів. Для того, щоб зробити висновки та більше не повертатись до подібних ситуацій”, – коментує психологиня.
Крім того, експертка каналу “Дім” розповіла про види стратегій цивілізованої поведінки у конфліктній ситуації:
Перша стратегія — це уникнення. Коли ми жартуємо та починаємо відмовлятися від спілкування з протилежною стороною або взагалі не визнаємо наявності проблеми. Інколи це спрацьовує, але статистика свідчить про те, що так буває дуже рідко.
Друга — це поступки. Це вміння прийняти думку протилежної сторони. До такої тактики можна вдаватися, якщо ви помилилися і готові це визнати, або наслідки конфлікту для вас не критичні.
Конкуренція — це коли ви жорстко, непримиренно відстоюєте свою позицію. Цю стратегію варто застосовувати тільки коли ви впевнені у власній правоті та можете довести її не емоціями, а фактами.
Є стратегія примирення — це взаємні поступки, компроміси. Інколи це буває корисно навіть тоді, коли дві сторони не вирішують конфлікт, а хочуть його уникнути.
Наступна стратегія — це співпраця. Це коли ви враховуєте інтереси обох сторін. Цей варіант вважається оптимальним. Однак він вимагає готовності до співпраці. На жаль, так буває нечасто. Така стратегія працює, коли сторони втомилися від конфлікту.
“Є чотири простих правила поведінки у конфлікті. Перше: “одна ситуація — один конфлікт”. Якщо у вас вже були конфліктні ситуації з цією людиною, не згадуйте про це під час нової сварки. Правило друге — говорити від свого “я”. Замість звинувачень під час сварки краще використовувати такі фрази: “Я засмучений ситуацією. Мене бісить такий стан справ”. Третє правило — не узагальнювати. Узагальнення — ворог конкретики. Правило четверте — не бити нижче поясу. Кожна людина має свої комплекси, якісь секрети. Під час конфлікту не треба розкривати чужих секретів або шантажувати”, – радить Наталя Підлісна.
Дивіться “Ранок Вдома” на каналі “Дім” з понеділка по п’ятницю з 07:00 до 09:30, у суботу та неділю з 07:00 до 11:00, а також на YouTube-каналі проєкту.